Secondary links

User links

GAP Initiative

Senegal: Strengthening Capacities for Monitoring and Evaluation of Good Governance

Institutionalizing a country-owned assessment framework is key to strengthening local capacities for democratic governance in Senegal.
 
The Senegalese government is acting to improve governance in the country. A broad National Programme on Good Governance is aimed at improving response to social demand in a whole range of fields including:
  • the fight against corruption,
  • decentralization,
  • parliamentary control,
  • judiciary reform,
  • public administration efficiency,
  • economic and social activity and
  • human rights.
 
Unfortunately, lack of coordination, monitoring and evaluation capacity  have threatened the success of the programme's implementation already in the first phase. The revised National Programme on Good Governance was adopted in October 2007 and establishes a strong monitoring and evaluation system.
 
Developing and institutionalizing a country-owned assessment framework is thus a key piece of the overall Programme. The following steps are notable:
  • the set up of a national governance information system,
  • the definition of governance indicators which allow to measure progress made on the ground,
  • monitoring and evaluation capacity-building for different actors, and
  • the production of an annual Senegal Governance Report. 
Each of these steps is designed to provide the government with effective resources for policy-making.
 
 
Sénégal: Renforcement des capacités de suivi et d’évaluation de la gouvernance
 
La révision du Programme National de Bonne Gouvernance adoptée par le gouvernement sénégalais en Octobre 2007 implique une forte capacité de coordination, de suivi et d’évaluation du Programme lui-même comme condition sine qua non à son succès. Le PNUD soutient la mise en place du Programme National à travers un important projet de renforcement des capacités de bonne gouvernance dans le pays. Le projet de renforcement des capacités de suivi et d’évaluation de la gouvernance est un élément clé du projet général, destiné à favoriser le développement et l’institutionnalisation d’un cadre d’évaluation de la gouvernance ayant fait l’objet d’une appropriation nationale.
 
Chaque étape de la stratégie du projet a été conçue dans l’intention de garantir l’utilisation effective de ce processus d’évaluation de la gouvernance par le gouvernement sénégalais comme base à l’élaboration des politiques nationales. Ces étapes incluent les suivantes : mettre en place un dispositif de coordination et de suivi du Programme National de Bonne Gouvernance; mettre en place un système d’informations sur la gouvernance; définir et renseigner des indicateurs de gouvernance permettant de mesurer les progrès réalisés par les acteurs; renforcer les capacités des acteurs des projets, des programmes et autres structures de gouvernance en matière de suivi et évaluation; et élaborer un rapport annuel sur la gouvernance au Sénégal.
Country: 
Senegal